W dobie pandemii COVID-19, z troski o swoje zdrowie i zdrowie bliskich oraz ze strachu o przyszłość, ludzie zaczęli szukać kozła ofiarnego - kogoś, na kogo będą mogli wylać swoje żale, obarczyć całą odpowiedzialnością za sytuację i wyładować swój gniew. Tę rolę społeczeństwo przypisało mieszkańcom województwa śląskiego, a zwłaszcza górnikom i ich rodzinom. Praca w kopalni to jeden z tych zawodów, w których nie można pracować zdalnie, z domu. Nie bez znaczenia jest też zwiększona liczba przeprowadzanych testów na koronawirusa na Śląsku i w śląskich kopalniach.

Negatywne emocje znalazły ujście głównie w internecie, gdzie anonimowi użytkownicy szkalują górników, ich bliskich oraz mieszkańców całego regionu. Niestety, hejt wyszedł poza internet, a przypadki dyskryminacji i agresji zagościły na ulicach polskich miast. Fala negatywnych emocji i brak chęci podjęcia jakiejkolwiek próby zrozumienia ich sytuacji zamieniła się w masowy hejt.

Aby temu zaradzić, Jastrzębska Spółka Węglowa wraz z Fundacją JSW rozpoczęły ację pod hasłem „STOP HEJTOWI! Nie oczerniaj górnika!”, prowadzoną przeciwko dyskryminacji osób związanych z górnictwem i mieszkańców Śląska. Głównym celem działań jest zmiana postaw społeczeństwa wobec mieszkańców Górnego Śląska, a w szczególności górników.

Do akcji przyłączyli się ludzie ze świata sportu, filmu, telewizji i muzyki, którzy są związani z regionem i środowiskiem górniczym, w tym m.in Justyna Święty – Ersetic, mistrzyni Europy w biegu na 400 m, aktorka Sonia Bohosiewicz, członkowie kabaretów Kabaret Młodych Panów i Łowcy.B, trio muzyczne Frele oraz reprezentant Polski w piłce nożnej, rodowity jastrzębianin, który stał się twarzą kampanii – Kamil Glik. Jak podkreślają organizatorzy, żadna z tych osób nie bierze wynagrodzenia za udział w akcji.

Im więcej osób będzie reagowało na hejt w internecie i w życiu realnym, ukierunkowany na górników i ich rodziny, tym większa szansa, że sytuacja się uspokoi i wszyscy razem dotrwamy do powrotu do „normalności”. Pamiętaj - STOP HEJTOWI! Nie oczerniaj górnika!

Więcej o akcji na www.fundacjajsw.pl 

logo c